Fred was een automatiseerder van midden vijftig die goed met zijn collega’s kon opschieten. Maar geleidelijk aan veranderde dat. Bij het minste of geringste werd hij kwaad en kon hij hard tegen zijn collega’s uitvallen. Hij ging steeds slechter presteren en ten slotte was er van zijn oude, zelfverzekerde werkhouding geen spoor meer te bekennen. Zij leidinggevende begon over hem te mopperen, collega’s gingen hem mijden.
Diepgaand gesprek
Een alerte nieuwe leidinggevende riep Fred bij zich en ging een diepgaand gesprek met hem aan. Zo kwam hij erachter dat Fred zeven jaar eerder een beroerte had gehad. Een neuroloog had destijds aangegeven dat er weliswaar 'enig hersenletsel’ was ontstaan, maar dat hij na wat rust de draad van zijn werk gewoon weer kon oppakken. In de praktijk was het Fred echter steeds moeilijker gevallen om aan de eisen van zijn baan te voldoen.
De leidinggevende besloot een NAH-coach in te schakelen.
‘Bij de eerste ontmoeting zag ik een aardige en een beetje een onzekere man,’ vertelt de coach die Fred ging begeleiden. ‘Na een intensief kennismakingsgesprek kwam met name naar voren dat mondelinge informatie door het hersenletsel niet goed bleef hangen bij Fred; en als iemand hem iets vertelde, had hij moeite om de kern van de boodschap te begrijpen. Het was voor deze man een enorme drempel om hiermee naar buiten te treden. Ik heb hem er echt van moeten overtuigen het gesprek over zijn probleem met zijn collega's en leidinggevenden aan te gaan.’
Werkafspraken
De coach organiseerde samen met Fred een bijeenkomst met alle mensen met wie hij op zijn werk te maken had. Daar legde hij uit dat het humeurige gedrag en slechte functioneren van Fred voortkwam uit niet aangeboren hersenletsel.
De coach stelde voor werkafspraken te maken waarbij rekening met het hersenletsel van Fred werd gehouden. Zo werd besloten dat overleg met Fred voortaan individueel zou plaatsvinden, en niet meer in een grotere groep. Werkopdrachten konden beter worden gecommuniceerd met chats en emails, want geschreven teksten begreep en onthield Fred veel beter dan gesproken teksten. De coach vertelt: 'Tijdens de evaluatie na afloop van het werktraject zei Fred dat hij dankzij de nieuwe werkafspraken zijn werk weer kon doen. Zowel bij Fred als bij zijn collega’s merkte je een enorme opluchting. Doordat hij weer meer ontspannen kon werken, werd hij gewoon weer een prettige collega.’